Fätäri on sitten katsastettu ensimmäisen kerran. Katsastuskerta oli kuitenkin yhteensä toinen, koska Raikan Deucen katsastuksessa keväällä 2009 olin mukana
henkisenä tukena. Siksi pieni vertailu on paikallaan.Katsatuksen kellonaika ilmoitettiin klo 14,00 kun kävin ilmoittautumassa ja maksamassa. Kun tilasin katsastuksen, aika ilmoitettiin 13,45. Klo 14,03 ajoin sisälle katsastushalliin, kuulutettiin ensin oikein Harley-Davidson moottoripyörä ja sitten vasta rekisreri- numero ja linja numero 8. Kaikki kaksipyöräisten vuosikatsastuksian katsastuslinja on numero 8. Hoidin itse pyörän päällä istuen , valot, vilkut, jarruvalot ja äänimerkin.
Tarkasti VIN-numeron ja valojen/vilkkujen E-hyväsyntä merkit. Sitten se ero Deucen katsastukseen, ei kiinnittänyt mitään huomiota renkaiden kokoon, kuormitettavuuteen ja nopeusluokkaan, Deucessa oli melkein tärkein ja kun tyyppikatsastin Fätärini silloin 2006, suurin aika meni renkaiden syynäämiseen, pitää vastata rekisteriotteeseen merkittyä arvoja.Tiedoksi, että täällä ollaan pirun tarkkoja renkaiden suhteen, varsin Harrikoiden ja nopeiden muoviluotien ollessa kyseessä.
Äänenvaimennus ei kiinnostanut yhtään, lue E -hyväsytty leima( olin vaihtanut orkkikset katsastuksen ajaksi, kuten kaikki muutkin tekevät). No sitten katsastusmies hyppäsi ruoriin ja ajoi jarrydynamometrille

ja sitten oli vuorossa päästöjen mittaus, ::)Huom, sisätyy katsastusmaksuun, joka oli kokonaista 31,26 Euroa

, no kyllähän se suomalainen 80 Euron katsastusinsinööri ( ilman päästömittausmaksua)aina 31 Euron espanjalaisen katsastusinsinöörin voittaa. 8. Viimeisenä oli melumittaus. Siksi ei ilmeisesti E-lätkä kiinnostanut,mittaus vei pirusti aikaa, en tiedä miksi, lemppasi mut vielä ulos hallista, piti katsella ovenpielestä. Katsastuspaperiin on merkitty meluarvo 88.004 dB ja CO 2.02 %.
Sitten vasta varsinaiseen otsikkoon. Koska vanhat, hieman äänekkäämmät putket piti saada takaisin( tietää onko moottori käynnissä vai ei), niin samalla
oli hyvä tarkistaa nokkaketjun kiristäjän kunto. Myllyllä on ajettu 65000 km ja tiedossahan on ollut ainakin mulla( kiitos USA HD-palstat), että nokkaketjujen laahureissa on ainakin alkuvuosina epänormaalin nopeaa kulumista ( 15000-20000 km ja totaalisesti loppu). Kuluminen johtui jakoketjun karkeasta(purseet) ulkopinnasta. Ensihätään neuvottiin silittämään ulkopinta hiomapaperilla. Nokkaketju vaihdettin jossain vaiheessa ja on, gelma ilmeisesti poistui (normaali kuluminen). Mulla oli ollut pieni "kylmä" jo jonkin aikaan laahaajien suhteen, joten poski auki ja katsotaan miten kiristäjät jaksavat. Mikä helpotus, oheisista kuvista näkyy, ei paniikkia. ei siis tarvinnut hankkia uutta 96:n hydraulista kiristyssysteemiä.
Laahainsysteemi on 99-06 Twin Cam:ssa, mutta kyllä HD:llä varmasti on tietoa milloin ketju on vaihdettu.(esim VIN-numerostahan löytyy valmistusajankohta),
Näin tiedon saisivat ne,jolla on tosiaan syytä olla huolissaan. Mulla on 2001 Dyna Suomessa, 57000km ja poski auki kun palaan suomeen.
Oheisena linkki Suomessa
http://www.vtwincity.fi/twincam