Tulipahan tämäkin sitten koettua ja ihan perskohtaisesti, eli karstan kerääntymistä moottoriin kannattaa tosissaan välttää.
Tätä palstaa lukevat jo tietänevätkin, että pitkään uskollisesti palvellut Fat Boyni jätti parisen viikkoa sitten tien päälle tuonne vuoristoon. Pyörä meni Malagaan Sun Custom Bikes -pajalle Soton asiantuntevaan hoitoon ja hän soitti minulle eilen, että ongelma on selvinnyt.
Piipahdin tänään HD-Ekon kanssa Malagassa paikan päällä ja siellähän se Fätäri oli tyylikkäästi pukilla, pytyt ja kannet pois purettuna. Oheiset kuvat kertonevat asiasta tarkemmin, mutta karstaahan sinne oli pikku hiljaa kerääntynyt ja kaiken lisäksi niin paljon, että ventiilien lautaset olivat alkaneet pikku hiljaa osumaan männän päälle kerääntyneeseen ja kerääntyvään karstaan... sieltä niitä karstakokkareita sitten irtosi ja jäi venttiilien istukan ja seetirenkaan väliin, eli venttiilit eivät sulkeutuneet ja matka tyssäsi siihen.
Hyvältä vaikutti muuten, eli pytyt ja männät olivat vielä kuin suoraan tehtaalta, mutta sovittiin kuitenkin Soton kanssa että kun kone on nyt auki, niin hoonaa samantien pytyt ja vaihtaa männänrenkaat. Sama venttiilikoneistolle, eli hän purkaa venttiilit ja -koneiston ja hioo venttiileihin ja seetirenkaisiin uudet kulmat ja läppää ne tiukoiksi ja hyvin painetta pitäviksi. Onpahan sitten nuokin asiat timmissään.
Uskomattoman vahvaa kamaa nuo Harrikan moottorit, tuollakin olen päästänyt yli 140.000 kilsaa ja ainoastaan jonkun pahuksen karstan takia pitää mylly avata, kone oli sisältäkin kuin uusi... no... oma vika kun ajelen liian leppoisasti!

Tänään puhuimme siitä vanhasta kunnon "vesikonstista" karstan poistoon... eli kone lämpöiseksi ja ilmanputsari veks... sitten vaan suht paljon kierroksia ja ruiskuttaa kaasarista sisään vettä vaikkapa jollain injektioruiskulla tms... alkaa pirunmoinen pauke ja karstaa lentää pakoputkesta oikein kunnolla! ...homma jopa toimii, olisi itsekin pitänyt tehdä tuo "vanha kunnon konsti" niin ei olisi tarvinnut avata konetta! (
PS.. tuolla vinkillä ei sitten ole minkäänlaista takuuta, eli jos koneennä räjähtää silmille, niin älkää tulko minulle valittamaan!

)
Tuo vesijuttu on oma konstinsa, mutta onko kenelläkään hyvää vinkkiä jostain nykyaikaisesta lisäaineesta, jota aika ajoin bensaan lisäämällä voi välttää karstan muodostumisen?